Cumartesi, Mayıs 23, 2020

Zihnimizin Kıvrımları

Uzun zamandır merak ettiğim podcastler vardı ama açıp da başlayamıyordum. Sonunda bugün Instagram'da "Annepatatesi" hesabında Serdar Kuzuloğlu'nun Zihnimin Kıvrımları podcastini görünce dedim zamanı geldi galiba :) Hemen açtım YouTube'u, başladım dinlemeye. İyi ki de öyle yapmışım. 



İlk yayında tema "Düşün, taşın. Budur işin.". İnsanın doğası gereği bilme ihtiyacıyla başlayan mevzu merak duygumuzun sürekli bastırılmasından düşünme eylemine, var mıyız yok muyuz sorusuna, oradan da değişik bir bakış açısıyla demokrasiye  kadar uzanıyor. Ben inanılmaz keyifle dinledim.

Kitaplar, felsefe, mitoloji... Offf o ne doluluk! Giderek sığlaşan hayatalarımıza can suyu! Her saniyesi ayrı güzel, çok keyifli bir dinleti! Bazı alıntıları buraya bırakayım ama bence siz de bir dinleyin :)

"İnsan bilmek ister doğası gereği. " (Aristo)

"Münakaşada zafer mağlup olanındır. Yenilmek zenginliktir. " (Cemil Meriç)

Anladık iyisin! Ama neye yarıyor iyiliğin? (Bertolt Brecht)

"İnsan her şeyin ölçüsüdür." (Protogoras)
"... Ne kadar insan varsa o kadar doğru vardır."  (Protogoras)

"İnsanoğlu eşsiz bir bahane makinası!" (Serdar Kuzuloğlu)

Bir de yine podcastte bahsi geçen Nazım şiiri "Yaşamaya Dair"i paylaşayım.

YAŞAMAYA DAİR

1

Yaşamak şakaya gelmez,
büyük bir ciddiyetle yaşayacaksın
bir sincap gibi mesela,
yani, yaşamanın dışında ve ötesinde hiçbir şey beklemeden,
yani bütün işin gücün yaşamak olacak.

Yaşamayı ciddiye alacaksın,
yani o derecede, öylesine ki,
mesela, kolların bağlı arkadan, sırtın duvarda,
yahut kocaman gözlüklerin,
beyaz gömleğinle bir laboratuvarda
insanlar için ölebileceksin,
hem de yüzünü bile görmediğin insanlar için,
hem de hiç kimse seni buna zorlamamışken,
hem de en güzel en gerçek şeyin
yaşamak olduğunu bildiğin halde.

Yani, öylesine ciddiye alacaksın ki yaşamayı,
yetmişinde bile, mesela, zeytin dikeceksin,
hem de öyle çocuklara falan kalır diye değil,
ölmekten korktuğun halde ölüme inanmadığın için,
yaşamak yanı ağır bastığından.

2

Diyelim ki, ağır ameliyatlık hastayız,
yani, beyaz masadan,
bir daha kalkmamak ihtimali de var.
Duymamak mümkün değilse de biraz erken gitmenin kederini
biz yine de güleceğiz anlatılan Bektaşi fıkrasına,
hava yağmurlu mu, diye bakacağız pencereden,
yahut da sabırsızlıkla bekleyeceğiz
en son ajans haberlerini.

Diyelim ki, dövüşülmeye değer bir şeyler için,
diyelim ki, cephedeyiz.
Daha orda ilk hücumda, daha o gün
yüzükoyun kapaklanıp ölmek de mümkün.
Tuhaf bir hınçla bileceğiz bunu,
fakat yine de çıldırasıya merak edeceğiz
belki yıllarca sürecek olan savaşın sonunu.

Diyelim ki hapisteyiz,
yaşımız da elliye yakın,
daha da on sekiz sene olsun açılmasına demir kapının.
Yine de dışarıyla birlikte yaşayacağız,
insanları, hayvanları, kavgası ve rüzgarıyla
yani, duvarın ardındaki dışarıyla.

Yani, nasıl ve nerede olursak olalım
hiç ölünmeyecekmiş gibi yaşanacak...

3

Bu dünya soğuyacak,
yıldızların arasında bir yıldız,
hem de en ufacıklarından,
mavi kadifede bir yaldız zerresi yani,
yani bu koskocaman dünyamız.

Bu dünya soğuyacak günün birinde,
hatta bir buz yığını
yahut ölü bir bulut gibi de değil,
boş bir ceviz gibi yuvarlanacak
zifiri karanlıkta uçsuz bucaksız.

Şimdiden çekilecek acısı bunun,
duyulacak mahzunluğu şimdiden.
Böylesine sevilecek bu dünya
'Yaşadım' diyebilmen için...

                 ...

2. podcast George Orwell - 1984 ile başlıyor ki kalbimi fethetmenin daha kestirme bir yolu yok sanırım 😍 Kitabın can alıcı kavramlarından bahsediyor: "Yeni söylem, Çift düşün ve Geçmişin değiştirilebilirliği" Daha sonra da kitaptaki iktidar partisinin 3 sloganını paylaşıyor:

  1. "Savaş barıştır." 
  2. "Özgürlük köleliktir."
  3. "Cahillik güçtür."

Tüm kitabı anlatasım, üzerine sayfalarca yazıp çizesim var ama kitabı okumayanlara haksızlık olmasın. Podcasti de böyle anlatmakla olmuyor. Hadi dinleyin :)


...


Bugün şarkımız Corona günlerinde programını evinden yayınlamaya ve bizi neşelendirmeye devam eden Jimmy Fallon ve The Roots ekibinden gelsin :)






20 yorum:

  1. Çok heyecanlandım! Serdar Kuzuloğlu hakikaten bilgisine ve aktarma gücüne hayran olduğum bir adam. En kısa zamanda bunları dinleyeceğim. YouTube denizinde belki bu seriye rastlamam zaman alacaktı, teşekkür ederim paylaştığın için. En azından bir okurunun hayatına bu yayınınla etki ettin :) Neşeli sevgilerle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sevindim :) Gerçekten YouTube'ta kaybolmak çok kolay, o kadar çok içerik var ki! Ben de böyle öneriler bulunca hemen bakıyorum:) Sevgiler <3

      Sil
  2. duymadım bi bakıyıms piki tişkirs :)

    YanıtlaSil
  3. Serdar Kuzuoğlu önerisi için çoook teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. <3 Kimden bahsediyor biliyor musun? Sisyphus! Arka arkaya 4 post dinledim kaptırınca :D

      Sil
    2. Ben de dinledim, dili çok yalın. fakat ben sonra kendimi kaptırdım, bu sıra sanırım zamanımız bol düşünmeye ve yanlış dizileri izliyoruz (After Life). F ile geçen gün 2 saate yakın hayatın anlamını tartıştık (180 derece farklıyız) ve sonra Russell Brand'in podcastlerine denk gelince yok artık dedim. Ben de şaşkınım bu sıra...

      Sil
    3. After life'ı çok merak ediyorum. Listeme ekledim. Russel Brand'in podcastlerine bakayım hemen. Hayatın anlamı konusunu düşününce ölüme gidiyor aklım ve her şey manasızlaşıyor. Ya "Ne anlamı var ki? Nasılsa öyle ya da böyle öleceğiz"e, ya da" Hayat kısa, yaşamadan ölmek istemiyorum"a bağlıyorum ki iki türlü de mutsuzlaşıyorum. O yüzden hiç o konuya dalmadan akışına yaşamaya çalışıyorum şu sıralar :) F nasıl düşünüyor bu konuda? Merak ettim.

      Sil
  4. Billy İdol, vay be, ne yaşlanmış. Hehe, kendisini görmüyor, başkalarına bakınca anlıyor geçen seneleri :) Bayıldım videoya.

    Podcast dinlemedim hiç, dinleme sorunum var benim. Sohbet programaları da hiç ilgimi çekmez örneğin. Niyeyse.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben dinlemeyi çok seviyorum ama dinlerken mutlaka not almalıyım. Yoksa hep bir şey eksikmiş gibi hissediyorum :D Ünlüleri falan konuk eden sohbet programlarını ben de çok sevmem ama hani böyle yazarlarla söyleşi gibi olan radyo programlarını seviyorum :) Podcastlerde de konu çok önemli. İlgimi çekerse saatlerce dinlemek, not almak, paylaşmak istiyorum :)

      Sil
  5. Serdar Kuzuloğlu'nun ilk videosu daha çok hoşuma gitti. Özellikle çıkardığınız alıntılar çok hoş. Düşünmemizi istemeyenlere inat, düşünmeye ve gecelemeye devam:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mr. Kaplan, ben de ilk 4 tanesini dinledim ve en çok ilk videoyu sevdim :)

      Sil
  6. Ah çok sevindim haberim yoktu.. detaylandırman da çok iyiydi, eline sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler :) 4 tanesini izledim, ilki en güzeli ama bu da göreceli bir şey tabi :)

      Sil
  7. bu dizeleri ne zaman okusam neredeyse ağlayacak duruma getiriyor beni gözlerim doluyor :) iyi bayramlaaar :)

    YanıtlaSil
  8. huzurlu ve neşeli bir bayram dileriiim :)

    YanıtlaSil
  9. Hayırlı Baramlar dilerim güzel bir makale olmuş elinize saglık

    YanıtlaSil

İkigai

İkigai, şu anda okuduğum kitabın adı. Kitabın alt başlığı "her güne mana ve neşe katmak".  Kısaca açıklamak için  Wikipedia 'y...